Tillbaka
 

Tips på hur man kan vända den negativa spiralen eller åtminstone hålla hakan ovanför vattenytan.

Struktur och dagliga rutiner

Att ha ett jobb att gå till varje dag ger mig ett syfte och mål för min vardag. Jag strukturerar därför min fritid efter det. T. ex så går jag och lägger mig i hyfsad tid på kvällarna och jag stiger upp tidigt på mornarna för att hinna till jobbet.

Personligen har jag alltid följt dessa rutiner även som arbetslös och det har inte varit några problem för mig. Det har helt enkelt känts rätt för mig att gå upp samtidigt som övriga familjemedlemmar stiger upp.

Många författare som skriver böcker om hur man ska överleva som arbetslös poängterar värdet av att fortsätta med sina morgon- och kvällsrutiner efter det att man blivit utan arbete. Titta inte på TV eller surfa på Internet hela nätterna är deras budskap. Detta för att jag som arbetslös inte ska tappa fotfästet i tillvaron. Författarna hävdar dessutom att man bör upprätta ett aktivitetsschema som i stort ska täcka in en "arbetsdag". I detta ska jag specificera måltider, söka jobb-aktiviteter, raster, ärenden, träning med mera.

Jag håller med dem. Det är viktigt att strukturera sin vardag när man går utan arbete.

Om bitterhet

Om man har gått utan arbete ett tag är det inte ovanligt att man börjar känna både ilska och bitterhet inombords. Närmast till hands är förstås att vara bitter på sin före detta arbetsgivare, men även andra parter kan komma i skottgluggen. Föräldrar, familjen, arbetskompisar, facket m. fl kan få klä skott för den uppkomna situationen. Är man inte medveten om denna process finns risk att besvikelsen och bitterheten kommer att genomsyra hela tillvaron. Länk till en sida om tips på hur man som arbetslös kan hantera sin ilska och kanske vända den till något positivt.

Det värsta är om jag som arbetslös vänder bitterheten inåt mot mig själv, som om det blir långvarigt, är förödande för den mentala hälsan. Istället är det viktigt om jag lär mig att förlåta den eller de personer i omgivningen som jag varit bitter emot. Det handlar då inte enbart om att glömma de omständigheter som lett fram till bitterheten utan snarare om att ta ansvar över sin egen lycka. Om du inte lär dig att förlåta dig själv eller andra personer kan detta leda till negativa konsekvenser som t.ex:

  • ger andra makt över dig
  • bestraffar dig och ingen annan
  • försätter dig i en dömande roll, en väldigt destruktiv strategi
  • ett mycket dåligt föredöme för andra, särskilt för dina barn
  • fokuserar dig på det förgångna, snarare på här och nu eller på dina framtidsdrömmar

Här kommer några tips på hur jag som person kan försöka inta en mer förlåtande attityd gentemot andra och mig själv.

  • försök att inta ett mer öppet tankesätt att förlåta personer som du inte vill förlåta
  • reflektera över den gångna dagen och försök förlåta den som du anser gjort dig illa
  • skriv ett brev till den person som du tycker gjort fel mot dig, men skicka inte iväg det. Läs igenom det, förvara det på någon säker plats eller förstör brevet.
  • lyssna på personer som valt att förlåta istället för att fortsätta hata
  • genom att förlåta ger du dig själv gåvor som t.ex vänlighet, hopp, belåtenhet och bättre hälsa

Ur boken The unemployment survival guide av JIm Stringham m. fl, Layton Utah, 2004.

Om optimism

Det är inget lätt jobb att hålla förtvivlan borta och bibehålla självförtroendet när man går utan jobb och svårare blir det ju längre tiden går. - Tänk positivt, byt ut negativa tankar mot positiva! Så säger ofta optimistkonsulterna. På så vis blir tillvaron enklare och motgångar går lättare att bearbeta. Ibland blir jag lite förgrymmad när jag hör deras snabba och inkörda svar när de diskuterar bl.a arbetslöshet. Det ligger naturligtvis en del sanning i flosklerna men de är bara gångbara tillsammans med andra verktyg för en människa som ska tackla sitt vardagsliv.

Problem: En sargad självkänsla behöver någon form av framgång för att återhämta sig och kanske utvecklas.

Om självbild

Hur behåller man en positiv självbild och ett gott självförtroende när man varit arbetslös en längre tid? Detta är ju naturligtvis väldigt svårt, men som sagt det går ju, om man jobbar mycket med sig själv vill säga.

Det finns en hel del sätt att hålla uppe ångan, både kroppsligt och mentalt. En del säger säkert att det inte är nödvändigt att exempelvis motionera. För dem räcker det kanske med att läsa böcker och se filmer för att få behövlig återhämtning och hålla negativ stress borta. För andra är motion och fysiska aktiviteter som jogging, styrketräning det enda rätta. Det viktigaste är att var och en hittar fram till sin egen aktivitet eller mix av och inte blir sittande apatisk framför teven/videon eller datorn/Internet. Det finns också en hel del att tänka på om och omkring sin arbetslöshet.

Var stolt över den du är! Hävda dina rättigheter och din integritet. Låt inte bekanta, släkt, myndigheter m m sätta sig på dig för mycket. Du är inte ensam om att vara arbetslös och ha det tufft. Vi är många som är i din situation.

När det känns tröstlöst, plocka fram dina starka sidor som finns där. Kanske de emellanåt ligger lite väl dolda och behöver tinas fram? Jag tror det är viktigt att man med jämna mellanrum påminner sig själv om sina talanger och positiva sidor. Kanske skriva ner dem på papper? Jag som motionerar och idrottar en del, i och för sig på en blygsam nivå, försöker med jämna mellanrum påminna mig om hur jag lyckas i det sammanhanget. Under tävlingar och motionspass vill säga. Jag tar med mig känslan från inslag i träningen eller tävlingen där jag lyckats och varit väldigt bra s a s. Eller när jag fungerar som ungdomsledare och där det stundtals flyter väldigt bra. Mitt kompisnätverk är jag också glad att jag har och kanske bidrar jag med en del där också. Dessa guldkorn från andra sammanhang än just arbetslivet hjälper mig igenom tider och perioder av misströstan. Länk till vinnarcirkeln

Här kommer några bra tips från boken Självkänsla Nu av Mia Törnblom.

När det känns tungt, unna dig att göra saker som du tycker är roliga. Utnyttja tiden till att göra saker du inte haft tid med när du arbetade 8 timmar per dag eller längre. Säkert finns det en hel del i bostaden att fixa med. Kanske har du en hobby som fått stå tillbaka länge för att du inte haft tid över. Vad drömde du om att göra som barn? Kanske hittar du något där bland dina minnesgömmor som du nu kan förkovra dig inom? Ta kontakt med studieförbund och andra kursanordnare? En komplettering av din utbildningsbakgrund är aldrig fel. Särskilt i dagens tider med ständiga förändringar i arbetslivet är det guld värt att lära sig nya saker. Ha inte dåligt samvete om du åker iväg till ex Stockholm ett par vardagar. Det är bara bra om man emellanåt försöker göra sig ledig från arbetslöshetsoket.

Rucka på dina rutiner emellanåt!

Gör nya saker som du kanske t o m gruvat dig för länge. Börja på en kurs? Gå ut bland folk, sitt inte inne. Ändra dina dygnsrutiner. Sitt inte uppe på nätterna. Sånt kan ställa till det om du får en anställning längre fram.

Gå utanför hemmet och sök efter jobbannonser eller för att skriva dina ansökningar. Tänk på att i din bostad finns det hur många störningsmoment som helst. TV, video, internet, olika saker som bara måste göras i stället för att söka jobb. Övriga familjemedlemmar kanske också tycker det är välgörande att "slippa" dig för en stund. Ett välsorterat bibliotek är ett bra tips, eller en kompis som kan låna ut ett arbetsrum. Sedan finns ju arbetsförmedlingen att tillgå om man vill låna en dator och samtidigt komma ut bland folk .

Bryt tankebanorna!

- I dag ska jag inte känna mig uppgiven! - I dag ska jag ta och ringa upp de där arbetsplatserna som jag har funderat på länge! - I dag ska jag ta fram information om den där kursen jag funderat på så länge! - Nu ska jag bryta mönstret av uppgivenhet som jag gått omkring och burit på så länge!

Jag tror det är väldigt viktigt att försöka styra ut en bit från sina gamla inkörda hjulspår när man gått utan arbete en längre tid. Gör man det så aktiverar man hjärnhalvorna och kanske att något kreativt föds ur detta.
Det kan vara en bra början att man ändrar på några av de små detaljerna. Det finns forskare som hävdar att det inte är fel att byta plats vid middagsbordet, att ibland byta plats för matbesticken så att gaffeln hamnar till höger om tallriken osv. Detta för att ruska om tankebanorna och kanske locka fram nya impulser till sättet att vara.

Underhåll eller utnyttja ditt nätverk. Har du kompisar eller bekanta i din omgivning, se till att hålla kontakt med dem.  Kompisar med arbete, kompisar utan jobb spelar ingen roll. Bägge kategorierna är bra att umgås med. Sitt inte inne på din egen kammare, det blir man inte gladare av. Jag träffar alltid ett gäng kompisar för att fika med på dagarna. Det ger mig jättemycket och jag kommer ut på stan och får då umgås med folk.

Umgås med människor som ger dig positiv energi. Att ha ett starkt socialt nätverk är särskilt viktigt för dig som är utan arbete. Det är ingen nackdel att umgås med bekanta som också är utan arbete. Utbyt erfarenheter med varandra och lyssna på hur ni överlever som arbetslösa. Var lite försiktig bara så att du inte umgås för nära med personer som har mycket bitterhet inombords och som har svårt att se optimistiskt på tillvaron här och nu och i framtiden. Känner du fler arbetslösa personer så kanske du kan starta en stödgrupp för ömsesidigt utbyte av erfarenheter.

Arbeta med att inte lägga över eller projicera din förtvivlan och frustration till fru/sambo och barn. Även resten av familjen drabbas av arbetslösheten, inte bara ekonomiskt. Jag vet av erfarenhet att man har låg stresströskel för tjat, trots och gnat när man gått utan arbete ett längre tag. Du mår bäst av att stålsätta dig och att inte hetsa upp dig i onödan. Gå hellre undan om det ibland hettar till mellan dig och barnen. Uppmuntra heller det positiva som händer i familjen istället för att hänga upp dig på allt negativt! I slutändan får du då en betydligt bättre självbild.

Det är inte ovanligt att man som arbetslös får höra en del skamgörande eller nedsättande kommentarer från personer i sin omgivning.
Det kan handla om förflugna kommentarer eller rena utläggningar om hur underligt det är att en person kan gå arbetslös under en längre tid. Antingen bemöter du kommentarerna på ett sakligt vis eller så är det bara att blunda med öronen. Ofta är det personer med bristande självförtroende eller med avsaknad av empati som kastar ur sig sådana saker. Det är inte mycket att bry sig om, men det kan kännas inombords när man hör sådant.

Bara att få frågan "Vad jobbar du med" eller "Har du fått något jobb än" kan kännas generande eller rent av nedgörande.
Helt sant är att jobbet i sig är en viktig del av identiteten men den är ju inte den enda pusselbiten. Vi kan definiera våra liv på många sätt och ofta då genom familjen, vännerna, färdigheter och talanger, kunskap, hobbys, personlighet. Var och en av oss kan samtidigt vara förälder, idrottsman, make/maka, fixare med mera. Det räcker alltså inte med att säga: "Jag jobbar med försäljning" Kanske är det också så att för den som uppenbarligen har jobbet som huvudsaklig identitet, var olycklig redan innan han fick det.

Sist men inte minst kommer jag in på begreppet friskvård. Friskvård är inte bara ett modeord. Fundera på dina vanor och ovanor, om du har sådana. Röker jag för mycket? Dricker jag för mycket? Äter jag fel? Säkert har du eller har haft någon hobby tidigare. Kanske gillade du som barn att fiska? Kanske sportade du med något? Om inte kan du börja med exempelvis jogging eller att gympa. Att hålla igång kroppen förbättrar stresstålighet och förbättrar hjärtats funktion och blodcirkulationen.

Länk till en intressant bok om tips på hur man håller förtvivlan borta.

Om negativa besked när man sökt jobb

Det viktigaste tror jag är att försöka så långt som det är möjligt behålla en positiv självbild. När du får negativa besked på ett jobb som du gärna ville ha så kom ihåg att analysera omständigheterna omkring det sökta arbetet. Hur många sökanden var det egentligen till jobbet ifråga. Var det 50, 70, 100, 200? Det är ju verkligen arbetsgivarens marknad just nu. Nu kan företagen välja och vraka bland hundratals sökanden och gallra ut de mest attraktiva bland alla oss. Spelar ingen roll vad för typ av arbete det gäller. För att inte tala om utbildningskravet och kravet på social kompetens och så vidare.

Anställningsintervjuer är ett rekryteringsinstrument som i och för sig kan vara bra både för arbetsgivare och arbetssökande. Meningen är att bägge parter ska kunna skaffa sig en bild av varandra. Tyvärr så är ”makt”fördelningen klart skev. Det är inte riktigt rättvist. Arbetsgivaren har ett markant överläge medan du som sökande sitter där och samtalar med 1-8 personer beroende på vilken typ av arbete intervjun gäller. Har man gått på ett antal minor under tidigare anställningsintervjuer är det lätt hänt att man mer eller mindre har kastat in skorna redan innan aktuellt tillfälle. Det finns trots allt några saker som kan hjälpa dig att lyfta dig och förbättra självbilden inför den här typen av möten:

Tänk på att personerna du möter och ska samtala med är bara människor de också. De är inga ”utomjordingar” eller ”övermänniskor” som sitter på andra sidan bordet. De är vanliga Svenssons av kött och blod och med känslor som du och jag. Sitter det någon av intervjuarna och ser ointresserad ut så kan det faktiskt bero på att han inte vill vara med! Det kräver faktiskt sin person att leda intervjuer också! Han eller hon kan ha en taskig dag, har kanske sovit illa? Framför allt, föreställ dig att det är trevliga människor som du ska möta! Det går betydligt lättare om du målar upp en positiv bild av intervjun innan du är på plats. Tänk på att intervjuarna faktiskt är intresserade av dig. Hade det inte varit så hade du aldrig blivit kallad. Det kan vara lätt att glömma bort detta i stundens stress och pessimism.

Förbered dig innan du söker ett jobb som du är intresserad av. Ta reda på så mycket som möjligt om företaget och om jobbet ifråga. Tänk på att titta i platsannonsen och vilken kravspecifikation som presenteras för det aktuella jobbet. Här gäller det att du ”speglar” dig i denna och fundera över hur väl du kan leva upp till kraven. Fundera över hur du matchade kraven i ditt gamla jobb. Man kan ha nytta av det om man sedan kommer på intervju. Det tolkas då i regel som att man verkligen är intresserad av arbetet. Vid en rekrytering ser arbetsgivaren gärna att den sökande är en framåt person. Därför gäller det att man är aktiv och själv ställer frågor om jobbet under en anställningsintervju.

Sök bara de jobb som du är intresserad av och som du vet att du passar för! Trots att arbetsförmedling och andra aktörer kräver av dig att söka ”vad som helst” ibland så gäller faktiskt den devisen. Jag menar hur ska du kunna ge ett riktigt positivt intryck om du inte är intresserad av jobbet ifråga. Är man en god skådespelare så kanske det går, men… Mår man sedan dåligt av stress och dåligt självförtroende är det ännu svårare att göra bra ifrån sig på en anställningsintervju, vare sig man söker ett jobb som man egentligen inte vill ha eller tvärtom.

För att anknyta till det här med att söka jobb. Jag tycker det är ganska viktigt att se arbetsförmedlaren som något av en resurs för mina framtida möjligheter på arbetsmarknaden. Hur det än är så kan hans eller hennes välvilja betyda en del för mig och mina möjligheter till att få ett jobb längre fram. Jag tror att det är viktigt att man ska se besöket på arbetsförmedlingen som ett tillfälle att sälja sig själv. I likhet med att jag besöker min bank för att exempelvis låna pengar, gå på läkarbesök, träffa vänner och bekanta, är det viktigt att jag visar upp mig från min bättre sida så att säga.

Se besöket hos arbetsförmedlaren som ett tillfälle till träning inför en anställningsintervju. Lyft fram dina främsta egenskaper och berätta lite om dig själv. Det är aldrig fel och då känner kanske tjänstemannen att
du är en person som han vill jobba för.

För vad händer om jag hela tiden går till arbetsförmedlingen med taggarna utåt och med ett kroppsspråk som förmedlar att här vill jag inte vara?

Samma resonemang för jag när jag är deltagare i s k motivationskurser och särskilt då när externa konsulter från näringslivet leder projektet.

Friskvård för mig

Friskvård för mig är aktiviteter som gör att jag mår bra både under ochefter utförandet. Helst ska jag också känna ett välbefinnande också en tid efter. För mig passar löpning/jogging och fiske/friluftsliv allra bäst. Kanske har du hört talas om kicken man får efter ett joggingpass? Det stämmer, men nu är det knappast den enda anledningen till att jag regelbundet löptränar. Sportfiske är en utmärkt hobby att förgylla tillvaron med. Finns inget så avstressande som att en skön försommardag bege sig till en naturskön skogstjärn och pröva lyckan. Det finns många andra bra varianter på friskvård. Att gå på en rolig teater, bra konsert, promenera, stavgång, börja läsa böcker, you name it! Allt som stimulerar kropp, själ och ande är bra som friskvård.

Motion i olika former anser jag alltså vara den bästa friskvården inte bara för arbetslösa, utan även för anställda och studerande. För alla som har stillasittande arbeten eller sysselsättningar, läs sitta långa stunder vid datorn eller har andra ensidiga arbetsrörelser är motion ett måste. Detta för att undvika rygg- och axelproblem, musarm, champagnenacke (obehag i nacken som yttrar sig som kolsyreliknande stickningar längs nacken ner mot axlarna). De finns ergonomiexperter som hävdar att en betydande del a dagens ungdom sitter alldeles för långa stunder vid datorn och riskerar att bli delvis invalida redan i 30-årsåldern.

Länk till en bok som ger värdefulla tips på hur man kan aktivera sig.

© Klas Hägglund, 2004, senast ändrad 2006-01-10

Illustration: Rune Hemström, 2005

Kommentarer till denna artikel:

Stefan Åkerblom06-05-15 12:38  | 
Intressant sida med bra tips.
Läs mer här om vad arbetslöshet beror på och hur man kommer till rätta med problemet politiskt:
http://stefanakerblom.blogspot.com
Klas06-03-29 17:55  | 
Testing
Klas06-03-26 18:57  | 
Testing
Klas06-03-23 09:16  | 
Testing
Sambo05-12-20 17:37  | 
FYFAN VA BRA !!!
Denna artickel slår inte bara huvudet på spiken... Den banakar skiten ur både huvudet,spiken,plankan och handen som håller i spiken. Tack för det.
Mia05-11-04 09:45  | 
Allt som står är sant, men hur ska vi med små barn kunna vända trenden att tänka positivt. Vi är ju tvungna att vara med de små eftersom inte barnomsorgen inte finns för oss arbetslösa. Sen är ett stort problem att vara ensam där man bor om man är ny på ett ställe och har långt till släkt och gamla vänner.
E Eklund05-10-20 12:42  | 
Kolla in http://teame2.blogspot.com

Kommentera artikeln:

Signatur    
 
Tillbaka